Actie ondernemen op conflict leidt tot minder conflict Een nieuwe aanwakkering van het conflict is nodig voor nieuwe actie! Marketeers weten dat onze geest zo werkt en veel marketing is dan ook ontworpen om conflict in ons wakker te maken waar we vervolgens vanaf geholpen kunnen worden door de aanschaf van het product of dienst. […]
Balans werklast en capaciteit
Hoe medewerkers vanuit liefde compenseren voor ontwerpfouten De balans tussen werklast en capaciteit is een hele spannende in cultuursector. Ja, in onze sector is het vaak goed toeven en werken we ‘menselijker’ dan in de commerciële sector. Ons werk voelt als betekenisvol. Cultuurmakers worden nooit verzekeraar na een midlifecrises, maar de omgekeerde beweging wordt aan […]
Een compositie van strategische doelen
Door een organisatie te ontwerpen of herontwerpen op structureel niveau is het mogelijk om een compositie van doelen te creëren waarbij iedereen weet wat te doen en hoe dat in relatie staat tot de bestaansreden en business strategie van de organisatie. Dit goed ontworpen samenspel maakt de kans op succes én op een interessante werkervaring […]
Wanneer structurele helderheid ontbreekt
En hoe de cultuursector haar ontwerpfouten compenseert met passie en loyaliteit Structuren die haaks staan op de uitkomsten waar we voor werken, komen in elke organisatie wel voor. Ze laten zich opmerken doordat het daar schuurt, piept en wringt. Tussen mensen onderling, tussen mensen en processen en systemen. Als de intensiteit hiervan toeneemt constateren we […]
Bestaansreden van een organisatie
Organisaties proberen hun bestaansreden te vangen in missie en visie statements. Dit leidt tot heel wisselende resultaten, van heldere oneliners tot ingewikkelde constructies die bijna onleesbaar zijn geworden. Iedereen kent ook vast de hol klinkende missies die aanvoelen alsof ze er achteraf bij verzonnen zijn ‘want je moet een visionaire why hebben’. Ongeacht of de […]
Overheadkosten zijn de boeman
Hoe we non-profits klein houden deel 2/3 De non-profitsector begint met 5-0 achterstand zegt Dan Palotta in zijn Ted Talk. Door de lage salarissen concurreer je niet om de beste mensen op de arbeidsmarkt. Je stem wordt ondergesneeuwd door het marketinggeweld van de for-profitsector. Je kunt nauwelijks risico nemen bij het aanboren van nieuwe markten, […]