Navigatiekunde en verandervaardigheden
Naar flexibiliteit, navigatievaardigheden en verandervermogen in turbulente tijden. Begeleiding tijdens een verandering + versterking veranderkunde.
Darwin had het mis. Evolutie gaat niet over survival of the fittest, maar over survival of the most adaptable. Aanpassingsvermogen of verandervermogen is de meest waardevolle vaardigheden die we als soort, mens of organisatie kunnen hebben. Als er dingen zijn die we willen creeren.
Dit traject begeleid jullie door een fase van verandering met als doel om niet alleen die actuele golf van verandering met succes te surfen, maar om de veranderkunde van organisatie naar een volgend niveau te brengen.
Een verandering kan noodzaak gedreven zijn of ambitie gedreven. In beide gevallen zullen we de uitkomst, daar waar jullie naartoe willen, als uitgangspunt nemen.
Change management in de culturele sector
Er wordt veel gevraagd van de cultuursector aan verandervermogen. We moeten cultureel ondernemers worden, inclusief zijn, mensen fair verlonen, goed leren besturen. Daarnaast moeten we maatschappelijke impact maken én hebben we net als iedereen te maken met allerlei crisissen en transities.
Een aantal elementen zijn essentieel in verandervermogen en zullen uitgebreid aan bod komen in dit traject.
Strategische creativiteit
Het tweede element is creativiteit. Creativiteit is het vermogen om wegen te vinden die niet voor de hand liggen. Om te bedenken hoe dan wel als er een weg voor ons gesloten is. Creativiteit is een combinatie van vrijheid en focus.
- Focus op de gewenste uitkomst.
- De vrijheid om de beste weg erheen te vinden zonder dat we ons vastleggen aan eerder bedachte strategie.
Een plan is een best guess van hoe we ons van A naar B kunnen bewegen. Het uitvoeren van het plan is de testcase van het idee. Er is maar een vraag die relevant is in relatie tot onze strategische plannen: heeft het gewerkt? Ja of nee?
Ja? Goed.
–> Upwards and onwards!
Nee? Waarom niet?
–> aanpassen en herontwerpen.
Het is een bekend fenomeen onder coaches en consultants. Mensen en teams die deels onbewust het strategische plan als een soort verplichte werkwijze gaan zien en uit het oog verliezen wat de functie was van het plan: de weg van de minste weerstand creëren van hier naar de gewenste uitkomst.
Realiteitsvermogen
Om over strategische creativiteit te kunnen beschikken, is het nodig dat we haarscherp kunnen zien wat er nu is. De realiteit.
Een actiestap uit een strategisch plan bestaat immers voor 100% uit elementen uit de huidige realiteit. Elke actiestap wordt geboren uit een visie voor de toekomst, maar kan alleen maar uitgevoerd worden met wat er nu is.
Het kunnen zien van de realiteit lijkt vanzelfsprekend, maar het is vaker wel dan niet, het lastigste element van een creatieproces. Wij mensen zijn meesters in het niet zien van wat recht voor onze neus ligt. En we zijn van nature liefhebbers van actie, van nu, van oplossen. Een moment de tijd nemen om de realiteit te bestuderen is gedrag dat we onszelf bewust moeten aanleren en waarvoor we als organisatie structureel tijd moeten inplannen. Het is essentieel in het trainen van onze creatie-spieren.
Energy moves where it is
easiest to go
Zakelijke kennis over non-profits
Tijdens dit creatieproces staat mijn ervaring als schrijver en zakelijk manager in non-profits ook tot jullie beschikking. Twaalf jaar werken aan zakelijke professionalisering in de kunst- en cultuursector heeft geleid tot kennis van finance&control, boekhouding, procesoptimalisatie, bedrijfsvoering, rechtsvormen, fondsenwerving en publieke subsidies. Als schrijver schreef ik online marketing materiaal voor het MKB en co-schrijf ik cultureel-zakelijke teksten zoals jaarverslagen, beleidsplannen en fondsenaanvragen.
Tarieven
De eerste sessie is gratis zodat we beiden kunnen uitvinden of onze samenwerking een goede match is. Ook geef ik graag een niet goed, geld terug garantie. No questions asked.
- uurtarieven (non-profit en profit)
- traject tarieven (naar inkomen/omzet)
- vergoeding via subsidie
Voor organisaties |
---|
Strategisch plan – Van ambitie naar business plan naar resultaat. Intuïtief, via de weg van de minste weerstand, met plezier en samen. Verandervermogen – Naar flexibiliteit, navigatievaardigheden en verandervermogen in turbulente tijden. Begeleiding tijdens een verandering + versterking veranderkunde. Management informatie – Naar intuïtieve rapportagestructuren, managers met heldere stuurinformatie, en goede co-creatie met het financiële team. Proces herontwerp – Een proces is de makkelijkste weg naar een gewenste uitkomst. Of toch niet altijd?Naar processen die uitgelijnd zijn met de business strategie. |
Free form consulting – Hoe kan structural dynamics jouw organisatie ontwikkeling ondersteunen? |
Voor ambitieuze mensen |
---|
Coaching – Structureel ontwerp voor leiders, zzp-ers en mensen die, vanuit een pittige uitgangspositie, spicy doelen nastreven. |