Door een organisatie te ontwerpen of herontwerpen op structureel niveau is het mogelijk om een compositie van doelen te creëren waarbij iedereen weet wat te doen en hoe dat in relatie staat tot de bestaansreden en business strategie van de organisatie.
Dit goed ontworpen samenspel maakt de kans op succes én op een interessante werkervaring zo groot mogelijk. De mensen in een organisatie als deze hebben een gevoel van samen naar eenzelfde uitkomst toe te werken, wat tot grote betrokkenheid leidt. Er is sprake van onderlinge support en men weet elkaar te vinden daar waar expertises elkaar kunnen versterken. Werknemers blijven en vacatures vullen zich makkelijker op dan bij vergelijkbare organisaties. De uitkomsten die gecreëerd worden zijn overwegend succesvol en van het een komt het ander. Projecten die niet de gewenste resultaten opleveren worden gebruikt als leermiddel.
Er zijn problemen, maar die leiden zelden tot echte problemen. Waarom niet? Omdat de onderliggende structuur van zo’n organisatie is ontworpen om de weg van de minste weerstand te vinden naar de gewenste uitkomst. Binnen die structuur is er maximale veranderkracht of aanpassingsvermogen.
De verschillende strategieën
Een organisatie bestaat uit verschillende strategische lagen die samen alle middelen organiseren in de richting van het doel. In een succesvolle organisatie ondersteunt elke laag de volgende in een samenspel dat beweging naar de gewenste uitkomsten creëert. In een organisatie die het moeilijk heeft werken elementen elkaar tegen of moeten mensen constant bijsturen om te corrigeren voor strategische ontwerpfouten.
Dit overzichtelijke schema is in de werkpraktijk van alledag een holistisch geheel van elementen die in wederkerige relaties met elkaar staan.
Helemaal bovenin bevindt zich het hoofddoel van een organisatie. Waarom bestaan we?
Al onze strategieën en als ons werk zijn er om maar een reden. Het ondersteunen van waarom onze organisatie bestaat.
De eerste laag gelijk onder de bestaansreden is de business strategie. Die gaat over het verdienmodel. Hoe komen we aan het geld dat we nodig hebben om onze bestaansreden te financieren?
De business strategie wordt vervolgens ondersteund door de organisatie strategie. Die beantwoordt de vraag: Hoe krijgen we het werk gedaan?
Denk hierbij aan elementen als het organiseren van resources zoals talent, capaciteit, systemen, management-informatie, kennis.
En de organisatie strategie worden ten slotte weer ondersteund door de lokale strategieën. Hoe werken onze locaties of teams – gezien hun lokale verschillen – ondersteunend aan de organisatie strategie?
Ben je benieuwd hoe dit toegepast kan worden in jouw organisatie?