Actie ondernemen op conflict leidt tot minder conflict
- Ik ervaar conflict en dit is ongewenst
- Dus ik onderneem actie om het conflict te verminderen
- Het conflict vermindert
- Mijn motivatie voor follow up actie ook
Een nieuwe aanwakkering van het conflict is nodig voor nieuwe actie!
Marketeers weten dat onze geest zo werkt en veel marketing is dan ook ontworpen om conflict in ons wakker te maken waar we vervolgens vanaf geholpen kunnen worden door de aanschaf van het product of dienst. Ook inzamelingen voor liefdadigheidsprojecten zijn vaak op ditzelfde effect uit.
Conflict manipulatie
Dit heet conflict manipulatie. Populisten, dictators en sekteleiders zijn er eveneens grote liefhebbers van. (De migranten stelen onze banen! Stem op mij, ik doe de grenzen dicht!) Maar ook in de wereld van spirituele en persoonlijke ontwikkeling kom je allerlei voorbeelden tegen waarin je een ideaal wordt voorgeschoteld (in mindset/geluk/succes/flow/wakkerheid/seksuele bevrijding/ bewustzijn/innerlijke vrijheid). Je wist niet dat je het mistte, maar nu het je voorgeschoteld is, is je huidige realiteit in vergelijking daarmee toch wel erg gewoontjes/pijnlijk/onverlicht/beperkt. Maar gelukkig kan de aanbieder je er naartoe leiden!
Conflict manipulatie wordt bewust gebruikt maar ook onbewust. Vreemd genoeg hebben we te maken met een maatschappij die probleemoplossend vermogen roemt als het beste dat je maar in een medewerker kunt vinden. Marketing consultants houden ons voor dat wij, als organisatie, ons aanbod moeten framen in termen van welk probleem we oplossen. Ons hele politieke systeem draait om het verkondigen van problemen en het aanbieden van oplossingen ervan via verschillende politieke partijen. Organisaties met (geïmpliceerde) idealen voor een betere wereld praten het grootse deel van de tijd over wat er mis is met deze wereld.
Als je een mens bent in onze wereld ontkom je bijna niet aan het idee dat alles draait om problemen en oplossingen.
En problemen zijn uiteraard ook simpelweg onderdeel van de realiteit.
Toch is er een betere manier om problemen aan te pakken dan door je te focussen op de oplossing ervan.
Als je jezelf of andere mensen wil uitnodigen om op een duurzame manier actie te ondernemen of met je in zee te gaan, dan is het dus niet handig om gebruik te maken van conflict manipulatie.
Je kunt de switch maken van een probleemoriëntatie naar een creatie-oriëntatie.
Van probleem naar creatie
Wat is je visie? Wat voor wereld zie je voor je? Welke resultaten gaan mensen hebben als ze met je hebben gewerkt? Wat voor gewenste uitkomst heeft je project?
Als je het eindresultaat in beeld brengt dan zie je veel meer. Een probleemoriëntatie focust je aandacht op een klein (en ongewenst) stukje van de realiteit. Binnen een creatie-oriëntatie zie je de gewenste uitkomst, waarna het makkelijk is om je werkrealiteit in relatie tot die uitkomst in beeld te brengen. Je problemen zijn onderdeel van die werkrealiteit. Het strategisch plan dat je ontwerpt vanuit helderheid over waar je nu staat en waar je naartoe wilt, genereert een weg om, over of door de problemen heen.
Een probleem oplossen is iets uit de werkelijkheid verwijderen.
Iets creëren is iets in de werkelijkheid brengen.
Het zijn twee compleet andere activiteiten en wanneer je een probleem hebt opgelost kan het goed zijn dat je nog altijd niet gecreëerd hebt wat je wilt. Nog los van hoe lastig het is om jezelf of anderen langdurig te motiveren om aan dat probleem te werken.
In een probleemoriëntatie leidt actie tot minder actie.
Actie –> minder actie
In een creatie-oriëntatie leidt actie tot meer actie.
Actie –> meer actie
Robert Fritz: inzichten uit deze tekst komen uit zijn werk op het gebied van structural dynamics en creatieprocessen.