Hoe krijg je die nieuwe doelgroep nou zo ver dat ze oversteken en naar je toe komen?
Wie zijn zij, welke taal spreken zij en wat beweegt hen om die nieuwe wereld van jou te betreden?
Wat voor woorden die jij zonder nadenken gebruikt, schrikt hen af of geeft ze het gevoel van een enorme afstand tot jouw kunst?
Ik help je om helderheid te creëren en die heb je uiteindelijk concreet in je hand in de vorm van een maatstaf. Als je dan een communicatie-uiting maakt voor doelgroep X dan kun je die simpelweg naast die maatstaf houden om te weten of je een goede kans maakt op contact. En bijsturen als je ziet dat je toch weer vervallen bent in je vertrouwde taal.
Als jij exact weet wie jouw gewenste nieuwe publiek is en waar zij door gemotiveerd worden om bij jou hun geld in te komen ruilen voor iets moois dan heb je een voorsprong in het cultuurlandschap waar ik communicatie-uitingen van lees. Veel clubs (ook de grote) schrijven exclusief voor eigen parochie én doen hoopvolle projecten om een diverser publiek aan te trekken én blijven schrijven in de taal van het vak.
Ik heb wel eens de indruk dat wij, zeker in de creatieve sector, zo verliefd zijn op de kracht van het beeld ‘dat meer zegt dan duizend woorden’, dat we iets vergeten. Na de visuele wow ervaring gaat de geïnteresseerde op zoek naar tekst om uit te vinden waar dit prikkelende kunststukje nou precies over gaat. En wanneer je dan als kunst-nieuweling én nieuwsgierige avonturier stuit op een muur van jargon, dan kan het niet anders dan voelen of die wereld er niet voor jou is. Ik weet intussen hoe tof en interessant kunst en cultuur is, ik deed de ervaring hoofdzakelijk op via mijn opdrachtgevers, maar geregeld als ik websites en nieuwsbrieven lees dan snap ik heel goed waarom het niet lukt om nieuwe en diverse publieken enthousiast te maken.
Met een been sta ik in het veld en met een been erbuiten. Dat was altijd al zo en is niet veranderd in meer dan een decennium in deze wereld waar ik van hou en soms kritisch op ben. Daarmee breng ik een extern perspectief een organisatie in en stel vragen die soms niet omhoog komen in een groep insiders.
Ik ben geen marketeer, maar ik heb wel jaren geschreven als marketingschrijver (websites, nieuwsbrieven e.d. voor commerciële bedrijven) en zet graag die kennis en dat taalgevoel in voor mijn opdrachtgevers in rollen die gaan over cijfers, strategie en ..taal!
Hieronder lees je over meer Zakelijke Zaken die ik kan co-creëren en Zakelijke rollen die ik kan spelen. Maar verras me gerust en bedenk iets anders waarmee ik van nut kan zijn voor jullie organisatie!